Het schip

Het skûtsje ‘De Goede Verwachting’ is oorspronkelijk gebouwd in 1910 en afgebouwd in 1911. In 1910 is het schip te water gelaten en is er direct beroepsmatig mee gevaren. In 1911 is het schip pas te boek gesteld. In het jaar 1910 is het skûtsje dan ook een ‘spookschip’ geweest (er is wel mee gevaren, maar nog niet te boek gesteld waardoor er nog geen belasting hoefde te worden betaald). Het skûtsje De Goede Verwachting

Het schip is gebouwd door de werf ‘Van der Werff’ te Sneek. Het skûtsje is met een lengte van 19,91 meter wel één van de grotere skûtsjes en met een tonnage van 53 ton een groot vrachtschip. Er is in der tijd turf, aarde mest etc. mee vervoerd (en na grondige schoonmaakbeurten zijn daar geen sporen meer van terug te vinden).

De bruine kleur van het skûtsje symboliseert allereerst het gebied waar het skûtsje vandaan komt (de zuidelijke kant van Friesland) en het soort goederen wat met het skûtsje werd getransporteerd. De licht groene kleur die skûtsjes ook wel hebben, zijn meestal afkomstig uit het noordelijke deel van Friesland. Wit gekleurde skûtsjes werden wel gebruikt als handelsschepen voor keukenwaar en kermissen.

De eerste eigenaar van het skûtsje ‘De Goede Verwachting’ was de heer A. Verhoef en het schip opereerde vanuit Echtenerbrug. Het schip heeft dan ook veel op het Tjeukermeer gevaren. De naam van het skûtsje was destijds ‘De Drie Gebroeders’. Nazaten van de familie Verhoef zijn momenteel woonachtig in de stad Sloten, thuishaven van ‘De Goede Verwachting’.Skûtsje De Goede Verwachting

Nadat het skûtsje jarenlang trouwe dienst heeft gedaan als transportmiddel, is het schip een woonschip geworden. Er is toen een grote roef op gezet. Het skûtsje heeft toen ook de naam ‘De Goede Verwachting’ gekregen. Uiteindelijk hebben Walter de Vries en Sjoerd Seffinga het schip in 2003 opgehaald uit Den Bosch en het weer in de originele staat terug gebracht. Het skûtsje ‘De Goede Verwachting’ is weer terug te vinden op de Friese wateren en is een geduchte tegenstander in het wedstrijdklassement van de IFKS.

 

Technische gegevens
Naam Skûtsje De Goede Verwachting
Schipper Walter de Vries
Sjoerd Seffinga (adviseur)
Thuishaven Sloten
Scheepswerf v.d. Werff (Sneek)
Kleur Bruin
Bouwjaar 1910
Laadvermogen 53 ton
Motor 74 KW. / 100 PK VW-TDI
Lengte 19,91 mtr
Breedte 4,00 mtr
Zeiloppervlak 178,8 m²
Brandmerk 186 B SNEEK 1954
Verbouwd en gerestaureerd 2003