IFKS

De Goede Verwachting zeilt al jaren in de hoogste klasse van de IFKS, de klasse ‘grote-A’. Zoals alle beginnende skutsjes is er gestart in de C-klasse, en na één jaar gepromoveerd naar de B-klasse in het daarop volgende jaar doorgestoomd naar de A-klasse. Dat skûtsjesilen een echte wedstrijdsport is, blijkt jaarlijks tijdens de wedstrijden. De schippers en bemanning zijn ontzettend fanatiek op de overwinning. Met de grote en sterke concurrentie is het niet gemakkelijk te winnen en des te groter de zege als je de snelste bent. Maar hoe word je de snelste? Dit is altijd onderwerp van gesprek op de skûtsjes.

In bijna alle interviews hoor je de schippers dan ook praten over het sneller maken van het schip. Vooral ´s winters wordt hier veel over nagedacht en worden de aanpassingen gedaan. In het voorjaar zijn al diverse wedstrijden waar de aanpassingen worden uitgeprobeerd, maar het spant erom tijdens de belangrijkste wedstrijd van het jaar; het kampioenschap winnen.

Nadat de skûtsjes niet meer werden gebruikt als bedrijfsvaartuig zijn overigens de wedstrijden ontstaan en daarmee ook de aanpassingen aan de schepen. Dat was na de oorlog toen de SKS (Sintrale Kommisje Skûtsjesilen) is opgericht. Echter, toen in 1982 de IFKS (Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen) werd opgericht, kwamen de aanpassingen van de schepen in een stroomversnelling. Omdat de schippers niet meer (zoals bij de SKS) uit een traditionele skûtsjefamilie hoefden te komen, groeide ook het deelnemersveld. De concurrentie nam daardoor toe, waardoor slimmigheden nodig bleken om kans te maken op de overwinning.

Verlenging van het schip en verplaatsing van de mast naar achter waren al een populaire aanpassing.  Deze zorgden voor een aanzienlijke vergroting van het zeiloppervlak. Het is dus goed voor te stellen dat de huidige  skûtsjes enorm in snelheid zijn toegenomen. Dit vraagt veel van de bemanning. Er zijn niet alleen meer bemanningsleden nodig om het skûtsje goed te kunnen varen, meer mensen aan boord betekent ook dat de communicatie steeds belangrijker is geworden.

Met een snel schip alleen is de schipper er nog niet. Of de technische voorbereidingen in de winter succesvol zullen zijn, hangt voor een zeer groot deel af van de samenwerking van de totale bemanning aan boord. En dat weten de schippers! Omdat er technisch niet veel meer uit de schepen te halen valt, wordt onderscheid in de andere bepalende factor gezocht.

Daarom zien we steeds vaker adviseurs en coaches aan boord. Zij komen veelal uit de zeilwereld met ervaring op bijvoorbeeld scherpe jachten. Zij doen het niet alleen om de schippers van de skûtsjes te helpen! Zij vinden het ook een geweldige en spectaculaire ervaring. Een win-win voor beide partijen. En voor de toeschouwers blijft het fantastisch om naar te kijken.

Zie voor meer informatie over skûtsjesilen: www.ifks.nl

WEDSTRIJD DATA IFKS:

Zaterdag  1 augustus 2015 Hindeloopen
Maandag  3 augustus 2015 Stavoren
Dinsdag  4 augustus 2015 Heeg
Woensdag  5 augustus 2015 Sloten
Donderdag  6 augustus 2015 Echtenerbrug
Vrijdag  7 augustus 2015 Lemmer
Zaterdag  8 augustus 2015 Lemmer (finale)